Временна и постоянна адресна регистрация в апартамент под наем-какво е нужно да знаем?

Временна и постоянна адресна регистрация в апартамент под наем-какво е нужно да знаем?

 Адресна регистрация-постоянен и настоящ адрес 

Постоянен адрес в България е населено място, където всеки български гражданин e вписан в регистъра на населението – национална база данни „Население“. Той фигурира в личната карта и други официални документи. Смяната на адресната регистрация е една от задължителните крачки в случай, че обмисляте да промените местоживеенето си. Според чл. 99 от Закона за гражданската регистрация – Всяко лице е длъжно в срок от 30 дни да заяви промяната на настоящия си адрес. Важно е да бъде уточнено, че съществува разлика между понятията настоящ и постоянен адрес, която има основно значение за правомощията, от които може да се възползвате. Постоянният адрес представлява населеното място, на което сте вписани в регистъра на населението. Това е адресът, който е посочен във вашите официални документи, например в личната карта и задграничния ви паспорт. Настоящият адрес е мястото, което обитавате към момента. Така например в случай, че живеете под наем или в студентско общежитие, като настоящ адрес трябва да бъде посочен адресът на квартирата/общежитието, в което сте настанени. Освен задължително от законова гледна точка, отразяването на промяна във временната адресна регистрация е от съществено значение за вас самите, както и за вашите права като гражданин. 

Задължителна ли е адресната регистрация, ако живеете под наем

Отговорът е да. Декларирането на временна адресна регистрация е задължително съгласно Чл. 99. ал. 1, който гласи, че - Всяко лице е длъжно в срок 30 дни да заяви промяната на настоящия си адрес. Процедурата се извършва от ЕСГРАОН (Единна система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението), а необходимите документи се подават до органите  в общината, района, кметството или населеното място, където живее лицето. Важно е да отбележим, че е възможна и промяна в постоянния адрес, но за случая е необходим документ за собственост на недвижими имот на желаното място или съгласие от собственика на имота.

 

Защо да се регистрираме по актуален адрес на местоживеене

Регистрацията по настоящ адрес ви позволява да извършвате всички процедури и действия, които в противен случай би се наложило да осъществите в конкретната община, към която сте причислен по постоянен адрес. Актуализацията на временната адресна регистрация ви дава възможността да упражнявате правото си на глас при провеждане на избори, а също така и да получавате кореспонденцията си по настоящ адрес. Това би спестило значително количество време и усилия от ваша страна, като ви спести постоянната необходимост да пътувате из страната, особено при случаите, когато разстоянието между двата адреса е значително. 

Събирането на точки за кандидатстване в детски градини е един от основните фактори, които мотивира жителите да променят регистрацията си по настоящ или постоянен адрес на местоживеене. В зависимост обаче от това дали адресът е постоянен или настоящ, както и какво е времето на пребиваване, се определят и броят на точките, с които семейството ще се сдобие. За това ви препоръчваме, ако предстои появата на нов член във вашето семейство, да помислите за адресната регистрация веднага след като разберете радостната новина. 

Смяната на адресна регистрация при наемането на апартамент е необходимо условие за безпроблемното получаване на кореспонденция. Това е от значение за много институции, опитващи се да установяват контакт с Вас, тъй като е възможно да изпращат информация за срокове и/или процедури на последно посочения адрес по лична карта. В такъв случай, съществува голяма вероятност кореспонденциите да не достигнат до актуалното Ви местожителство. А неосъществената промяна в адресната регистрация може да се превърне в предпоставка за пропуснати ползи и срокове.

Адресната регистрация е от значение и при други ситуации като регистрация на малки фирми, автомобили, откриване на банкова сметка, регистрация на жител като безработен в бюрото по труда, получаване на социални помощи, майчинство и детски добавки, глоби към КАТ и др.

 

Необходими документи

Важно е да отбележим, че има разлика в изискваните от институцията документи, когато става въпрос за регистрация по настоящ и постоянен адрес в дадено жилище.

 

Регистрация по постоянен адрес

Ще ви бъдат необходими:
1.Удостоверение за раждане;

2.Документ за самоличност;

3.Документ за собственост върху имота (ако имотът е личен) или Договор за ползване на имота за жилищни нужди, например Договор за наем (ако имотът ще бъде използван от друго лице, различно от собствениците на жилището);

4.Декларация по чл. 92. ал.3 от ЗГР с нотариално заверени подписи на собствениците на апартамента (Нотариалната заверка не се изисква, ако декларацията е подадена лично от собственика на апартамента).

 

Регистрация по настоящ адрес

В случай че желаете да се регистрирате в даден имот по настоящ адрес, се нуждаете от: 

1.Документ за самоличност;

2.Документ за собственост върху имота или Договор за ползване на имота за жилищни нужди, например Договор за наем;

3.Декларация по чл. 92. ал.3 от ЗГР с нотариално заверени подписи на собствениците на апартамента (Нотариалната заверка не се изисква, ако декларацията е подадена лично от собственика на апартамента).

 

Процедура

Процедурата по смяна на адреса не е сложна и няма да отнеме много от личното ви време, а най-хубавото е, че вече можете да заявите и по електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване. Ако все пак сте решили да заявите промяна на адрес на място, то трябва да посетите гише в съответния център за административно обслужване (кметство или община).

В момента на подаване на място, освен гореизброените документи, които ще носите със себе си, ще бъде нужно и попълването на адресна карта (получава се на място или може да бъде изтеглена предварително от сайта на egov.bg). Попълнената адресна карта се предава на служител на общинска администрация, който обработва информацията и документите и ви издава Удостоверение за постоянен или настоящ адрес в оригинал. Трябва да знаете, че този документ е важен и може да ви бъде изискван в определени ситуации, за това го пазете добре.  А ако все пак го изгубите-можете да заявите нов в същата администрация, в която сте го получили.



Искате да бъдете успешни в сферата на недвижимите имоти?

Станете част от компанията с най-добра система за кариерно развитие!

Кандидатствайте сега