Какви документи ще ви бъдат необходими при продажбата на личен имот?

Какви документи ще ви бъдат необходими при продажбата на личен имот?

 Продажбата на недвижим имот е една нелека задача както за продавача така и за всички останали страни по сделката. Ако използвате услугите на брокер или агенция за недвижими имоти със сигурност ще си спестите време в обикаляне по различни институции, но ако все пак сте решили да процедирате сами, то със сигурност тази статия ще ви бъде полезна.

 

Процес по продажба на недвижим имот

Съществуват няколко важни фактора преди да започнете да предлагате вашето жилище на пазара за недвижими имоти. Не пренебрегвайте стъпките, посочени в този раздел, защото това може да се окаже пагубно за сделката или да удължи прекалено дълго процеса.

 

Проучване на пазара

Пазарът на недвижими имоти несъмнено е един от най-динамичните. Той преминава през различни фази на развитие. Тук важна роля играят не само текущото състояние на пазара, а и съотношението между търсене и предлагане, поведението на купувачи и продавачи, както и движението на цените. За да изберете най-правилния момент за продажба на вашето жилище, е важно или да сте отлично запознат с тенденциите, или да се доверите на професионалист в сферата. 

 

Определяне на справедлива и конкурентна цена

Един от най-важните моменти при продажбата на имот е определянето на справедлива пазарна цена. Важно е да знаете, че неправилно определена цена може да забави значително продажбата на вашето имущество, тъй като високата цена ще отблъсне потенциални купувачи, а занижената ще събуди съмнения у тях и ще остави вас ощетени. 



Презентация и представяне пред потенциални купувачи

Не подценявайте добрата презентация и реклама на вашето жилище пред потенциалните ви клиенти. Съветваме ви да използвате услугите на професионален фотограф, който знае как да подчертае добрите черти на имота и да публикувате обявата си само в специализираните уеб сайтове за имоти. Въоражете се с търпение и свободно време за огледи и обмисляйте внимателно офертите, които получавате.

 

Документация 

Най-важният момент в продажбата на един имот, е именно документацията. Обработката и осигуряването на необходимите документи е и нещото, което ще ви отнеме най-много време и може да бъде критично за успешното реализиране на сделката. Ако сте решили да продавате имота си сами, най-добрият съвет, който можем да ви дадем е да посетите избран от вас нотариус поне няколко дни преди изповядването на сделката, за да може да уточните всички необходими документи, с които трябва да се снабдите.

Необходими документи при продажба на имот и от къде да си ги набавим

Документ за собственост

Най-важният документ, който ще ви бъде нужен при продажбата на вашия имот е именно документът, доказващ собствеността на жилището. Те биват най-общо три вида, а именно-нотариален акт, договор за покупко-продажба или съдебно решение. 

 

Схема/скица

Схема на самостоятелен обект и скица на поземлен имот, ако притежавате идеална част от мястото върху, което е построена сградата. Тези два документа ще получите в Служба по геодезия, картография и кадастър. Ако пък имотът не е вкаран в кадастралната карта, скица може да се извади от техническата служба на общината в която се намира, което ще отнеме от 3 до 7 работни дни.

 

Данъчна оценка

Данъчна оценка-издава се от общината, в която се намира имотът. Чрез Удостоверението за данъчна оценка, вие гарантирате, че продавате жилище без задължения. Преди да започнете процедура по изваждане на документ за данъчна оценка, убедете се, че всички данъци и такси на въпросния имот са заплатени. Процесът отнема от 3 до 14 работни дни в зависимост от поръчката.

 

Удостоверение за липса на тежести 

УВТ или Удостоверение за липса на тежести е документът, който доказва, че върху имота, който ще бъде обект на сделката няма ипотеки или възбрани. В него се посочват всички вписвания, отбелязвания, заличавания на тежести и права върху имота към момента на издаването на въпросното удостоверение. Процесът на издаване отнема между 3 и 7 дни. Издава се от Агенция по вписванията за съответния град.

 

Удостоверение за наличието или липсата на задължения

Удостоверението по чл. 87 ал. (6) ДОПК (Данъчно – осигурителен процесуален кодекс) доказва, че нямате непогасени данъчни и осигурителни задължения към държавата. Издава от съответната териториална дирекция (ТД) на Национална агенция по приходите (НАП), а процесът отнема от 7 до 14 дни.

 

Нотариус и нотариални такси

За да бъде легализирана сделката по покупко-продажба на недвижим имот ще имате нужда от легитимен нотариус, който ще удостовери валидността ѝ със своите подпис и печат. Нотариалните такси се заплащат от купувача и размера им зависи от типа сделка и начина на плащане. Най-често той се определя от размера на материалния интерес-данъчна оценка или продажна цена, като по закон таксите и местният данък се дължат върху по-високата сума. Нашият съвет е да се консултирате с повече от един нотариус, а най-добре е да се доверите на препоръка от приятел или познат.




Искате да бъдете успешни в сферата на недвижимите имоти?

Станете част от компанията с най-добра система за кариерно развитие!

Кандидатствайте сега